Saturday, April 12, 2008

Langit yg Biru~ RumPut YaNg HijAu

DOWN….

STRESS….

ASSIGNMENT???
TEST???
KUIZ???

Semua kn dtg berjemaah bile kte ditaklifan sebagai student. Tapi kenapa aku je yg rase cmnie?? Knape die tenang je??

Scorer lak tue..

Indahnya hidup kalau kita boleh tukar ganti kehidupan kite dgn dia.. dah la anak orang kaya, anak sedara rector, ade kereta..ade rupa..otak genius tambah lak dean list setiap semester! Memang package la.

Melihat dia yang tenang buatkan aku down dengan kekurangan diri… belajar smpai larut malam tp x dapat gak skor.. duit scholar pun kna divde utk amik lessen.. mak ayah pun susah kt kampung..

Satu hari aku bukak frenster, tengok perubahan teman-teman yang pernah mewarnai diari hidupku.. ade yang alhamdulillah.. ade yang astargfirullah..

Sedih tapi apekan daya, aku hanya mampu melihat mereka di kejauhan…

Tiba2 aku ade friend request setelah berbulan2 x bukak..

Owh… kamu…

‘grass always greener on the other side but sky always blue in every side’

Shout word nya yang menarik bagi ku..

Membawa aku kembali ke hakikat alam…

Alam yang nyata..

Hakikat kehidupan…

Rumput? Langit? Dan kehidupan??

Cam x related je…

Tp, jendela ku berbicara memberi jawapan.


Kulihat rumput berbeza kehijauan nye di setiap kawasan

Kawasan taman, yang disemai pakcik kebun.. kelihatan bagaikan karpet hijau yang terhampar mewah..

Yang disekelilingya… pucat hijaunya tapi penuh dengan pohon2 bunga yang melambai-lambai menyerikan taman dan tiap mata yang memandang.

Sama seperti kehidupan kita, bila kita lihat kan kelebihan orang lain... seumpama kita rumput pucat yang melihat si karpet hijau tadi.. memang indah karpet itu tp sedarlah, kita punya keindahan dan kelebihan sendiri.. kita ade bunga-bunga seri yang setia menemani kita.. kita juga penyeri taman tadi. Cuba fikirkan kalau la sebuah taman tanpa bunga, hanya sehamparan karpet hijau.. indah tanpa seri.. x berguna.

Kulihat langit.. biru… indah dihiasi awan. Rumput- rumput tadi tetap di bawah 1 langit yang sama..seperti kehidupan kita.. walau berbeza sifat, tempat, masa, mahupun pemikiran.. kita tetap berada di bawah naungan Yang Esa… Yang SATU.

Ku terdiam..sesal..

Knapa harus aku takut hadapi kekurangan diri.. mahukan kelebihan org lain… padahal Allah sentiasa bersama ciptaanNya.. sentiasa merindui kesetiaan hambaNya.. x pernah mengira status ku dan mengagungkan kelebihan nya.. tetap meberikan keindahan yang sama umpama awan menghiasi langit.. menyeluruh…

Ku kembali tersedar..

Yang tercipta untuk mu…yang tertakdir untukku.. berbeza tapi tetap yang terbaik hadiah dari Yang SATU..

Life goes on with new life, but in the same world.

p/s : daripada kita mencari yang terbaik dari orang lain...untuk diri sendiri, lebih mulia kita memperbaik yang kita ada.... untuk diri dan orang lain..




No comments: